فرهنگ مطالعه بین جوانان در فراه گسترش یافته است
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

ښوونه او روزنه

فرهنگ مطالعه بین جوانان در فراه گسترش یافته است

 شهر فراه (پژواک، ٣سرطان ٩٢): مسوولین اطلاعات و فرهنگ و فرهنگیان ولایت فراه می گویند که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، طی دوسال گذشته در این ولایت گسترش چشمگیری یافته است.

در ولایت فراه، در پهلوی کتابخانۀ عامه که در سال ١٣٤٦تاسيس شده ، ده ها کتابخانۀ دیگر با داشتن هزارها جلد کتاب طى دو سال اخير در مکاتب، پوهنتون ها و نهاد های فرهنگی تأسیس گردیده و روزانه مورد استفاده ده ها تن از جوانان این ولایت قرار دارد.

فضل احمد، مدیر کتابخانۀ عامۀ ریاست اطلاعات و فرهنگ فراه، به آژانس خبری پژواک گفت که حدود دو سال قبل در يک هفته يک و يا دو نفر براى مطالعه به اين کتابخانه مراجعه مى نمودند.

اما موصوف مى گويد که اکنون روزانه به طور اوسط، حدود ٦٠ تن از علاقمندان مطالعه، که اکثریت شان جوانان هستند، به این کتابخانه مراجعه می کنند و از کتابهای این کتابخانه استفاده می کنند.

مدیرکتابخانۀ عامۀ فراه می گوید که بیش از نود درصد مراجعین این کتابخانه محصلین پوهنتون ها و دارالمعلمین عالی فراه و شاگردان مدارس دینی و مکاتب هستند.

وى، دلیل حضور بیشتر جوانان به این کتابخانه را، ایجاد پوهنتون ها (پوهنتون دولتی فراه، و پوهنتون خصوصی غرجستان)، ایجاد مکاتب خصوصی و همچنان راه اندازی مسابقات و برنامه های کتابخوانی از سوی مدیریت عمومی جوانان و نهادهای فرهنگی در این ولایت عنوان کرد.

پوهنتون هاى يادشده و اکثر مکاتب خصوصى نيز طى دو سال اخير ايجاد گرديده است .

فضل احمد گفت: "از وقتی که لیسه های خصوصی در ولایت فراه شروع به فعالیت کردند، مراجعین ما بیشتر شده است، زیرا مکاتب خصوصی به شاگردان وظیفه خانگی می دهند و این شاگردان مجبور اند که بخاطر یافتن منابع، به کتابخانه مراجعه کنند."

وی می گوید که فعلاً تعداد کتابها در کتابخانه عامۀ فراه به حدود ٩ هزار جلد رسيده و اين کتاب ها که به زبان هاى دری، پشتو و انگلیسی بوده،شامل کتابهای دینی، فلسفی، تاریخی، ریاضی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقى و فرهنگی مى باشد و نشریات چاپی نيز در اين کتابخانه موجود است.

اما برخی مراجعین که پنجشنبه گذشته در اولين برنامه "ساعتی با کتاب"، در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه اشتراک کرده بودند، از نبود کتابهای مورد ضرورت شان شاکی بوده و خواهان تهیۀ کتابهايى مطابق با نیازهای جوانان (محصلین و شاگردان مکاتب) ميباشند.

"ساعتی با کتاب" برنامه ای است که اخیراً از سوی مدیریت عمومی جوانان ریاست اطلاعات و فرهنگ و کتابخانه عامه این ریاست، بمنظور ترویج فرهنگ مطالعه در بین جوانان، به راه انداخته شده است.

 

عبدالمالک عدیل محصل سال اول رشتۀ اقتصاد مؤسسۀ تحصیلات عالی غرجستان، به پژواک گفت که چندین بار به کتابخانۀ عامه مراجعه کرده؛ اما کتاب های مورد نیاز خود را در این کتابخانه پیدا نکرده است.

وی می گوید : "در کتابخانۀ عامه، کتاب های زیاد هستند؛ اما اکثراً کتابهای به لسان انگلیسی (به سویه بسیار بلند) و یا کتابهای چاپ ایران هستند که  با نصاب افغانستان یکی نیست و مورد استفادۀ محصلین قرار نمی گیرد."

موصوف گفت که در کتابخانه پوهنتون هم بعضى کتاب هاى مورد نياز وجود ندارد.

محمدشریف یکتن از محصلین سال اول پوهنځى زراعت پوهنتون دولتی فراه، نیز کتابهای مورد نیاز اش را در این کتابخانه پیدا نکرده است و می گوید مجبور است کتابهای مربوط به رشته اش را از کتاب فروشی های آزاد، خریداری کند.

لعل محمد بهاری سرپرست اطلاعات و فرهنگ فراه، نیز با تأیید مشکلات مراجعین از بابت کمبود کتاب های مورد نیاز، گفت که اين رياست تلاش دارد تا با جذب کمک ها، کتاب های مورد ضرورت تمام محصلین و شاگردان را تهیه نماید.

وی گفت که اخیراً حدود ٥٠٠ جلد کتاب دیگر نیز از سوی کتابخانه های عامۀ وزارت اطلاعات و فرهنگ، در اختيار کتابخانۀ فراه قرار داده شده است.

بهاری همچنان افزود که این کتابخانه از بدو تأسیس آن تا سال ١٣٧١ دارای بیش از بیست هزار جلد کتاب های مختلف النوع بود، اما در اين سال با سقوط حکومت وقت تمام کتاب های این کتابخانه به تاراج برده شد .

وی علاوه کرد که  اين کتابخانه در سال ١٣٨١ دوباره فعال گردیده است .

احمدخالد گلستانى مسوول کتابخانه مرکز علمى و فرهنگى توحيد در فراه نيز مى گويد که مراجعين اين کتابخانه روز به روز افزايش مى يابد و اکنون روزانه حدود ٢٠ تن به اين کتابخانه مراجعه مى کنند.

وى گفت که اکثريت مراجعه کننده گان به اين کتابخانه را جوانان و دانش آموزان تشکيل مى دهند و در اين کتابخانه حدود ٤٥٠٠  جلدکتاب مربوط بخش هاى دينى ، فرهنگى ، اجتماعى و غيره وجود دارد.

عبدالرحمن زعیم مسوول  نهاد جوانان مسلمان افغانستان و يکتن از فرهنگيان در  فراه  ميگويد که ايجاد پوهنتون های خصوصی و دولتی در فراه باعث شده تا محصلین بخاطر انجام پروژهای تحقیقاتی شان به مطالعه علاقه پیدا کنند.

زعیم، ترویج فرهنگ مطالعه را بدیل خوبی برای جلوگیری جوانان از تماشای سریال های مبتذل در رسانه ها عنوان کرده گفت که این فرهنگ را می توان از طریق راه اندازی برنامه ها و رقابت های فرهنگی بین جوانان در مکاتب تقویت نمود.

از سوی دیگر، گسترش فرهنگ مطالعه در فراه، باعث تقویت مطبوعات در این ولایت نیز شده است.

ننگیالی محمدی یک تن از نویسندگان مجله مستقل "همگان"، به آژانس خبری پژواک گفت: "تا دو سال قبل هیچ نسخۀ مجلات ما، در بازار به فروش نمی رسید؛ اما حالا دست کم در هر شماره ٦٠٠ تا ٧٠٠   نسخۀ این مجله  به فروش می رسد، که بیانگر افزایش علاقمندان مطالعه مى باشد.

محمدى،  نقش مطبوعات و رسانه ها را در ترویج فرهنگ مطالعه، خیلی مؤثر دانست.

در فراه برعلاوه همگان ، مجله خصوصى ( اوښکه ) جريدۀ دولتى ( نيستان ) ، مجلۀ خصوصى ( آزانگه ) و مجله دولتى ( فراداتا ) نيز فعاليت دارند.

درعین حال لعل محمد بهاری سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ فراه، مى گويد که ايجاد مراکز تعليمى و تحصيلى و همچنان برنامه های تشویقی مدیریت جوانان ریاست اطلاعات و فرهنگ و نهادهای فرهنگی این ولایت را در جهت علاقمندى مردم به مطالعه مؤثر خواند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب